Obsługa układu chłodzenia

Coraz więcej osób, zarówno w Polsce jak i na całym świecie posiada chociaż jeden samochód w swoim gospodarstwie domowym. Wiadomo, że jest to w jakiś sposób udogodnienie. Wszystko dlatego, że samemu można zdecydować gdzie pojechać i kiedy. Nie trzeba być od nikogo zależnym, a o to właśnie chodzi. Niestety z każdym sprzętem czy pojazdem jest tak, że się w pewnym momencie psuje. I nie ważne czy jest to auto sprowadzone prosto z salonu samochodowego czy odkupione od kogoś. Chociaż wiadomo, że głównie auta z tej drugiej opcji znajdują się częściej w naprawie. Warto zatem na zakup samochodu wybrać się z osobą, która bardzo dobrze zna się na rzeczy i nikt nie będzie mógł nic wcisnąć. Bo w obecnych czasach różnie z tym bywa. W niniejszym artykule zostanie omówione wszystko na temat układu chłodzenia, czyli co to jest i jak się nim obsługuje.

Czym jest układ chłodzenia?

Na pewno nie każdy wie, ale większość słyszała o istnieniu takie pojęcia. Zatem czym jest taki układ chłodzenia? Otóż to nic innego jak to
zespół urządzeń i różnych przewodów, które je łączą (np. kanałów w kadłubie silnika spalinowego). Umożliwiają samochodowi przede wszystkim odbieranie
ciepła pochodzącego od części chłodzonych silnika oraz odprowadzanie go z powrotem na zewnątrz, do najbliższego otoczenia. Jest to układ, który jest niezbędny w samochodzie. W sumie wszystko w pojazdach jest potrzebne. Bez tego nie będzie dobrze działał i jeździł. Co zawiera typowy układ chłodzenia? Na pewno głównymi i stałymi elementami są:

  • TERMOSTAT
  • WENTYLATOR
  • CHŁODNICA
  • POMPA WODNA
  • PŁASZCZ WODNY

Obsługa układu chłodzenia- podstawowe informacje

To wszystko tworzy układ chłodzenia w każdym samochodzie. Układ chłodzenia nie może w ogóle dopuścić do tego, aby silnik się przegrzał. Jednocześnie także nie pozwala, żeby temperatura jest pracy obniżyła się poniżej ustalonej wartości optymalnych. To wszystko spowodowałoby nic innego jak: spadek sprawności cieplnej, pogorszenie smarowania czy nawet wzrost powstałych luzów roboczych. Warto też dodać, iż możemy wyróżnić: chłodzenie bezpośrednie naturalne, chłodzenie bezpośrednie wymuszone oraz chłodzenie pośrednie wymuszone.
Na pewno większość osób wie, iż najważniejszymi elementami, które są w stanie utrzymać układ chłodzenia w ich pełnej sprawności jest kontrola różnych czynności. Oczywiście są nimi przede wszystkim:

  • stężenia mieszaniny wody i glikolu,
  • rodzaju stosowanej wody,
  • wymiana okresowa płyny chłodzącego,
  • poziom płynu chłodniczego,
  • likwidacja nieszczelności w układzie.

Jak można sprawdzić podstawowe parametry płynu chłodniczego? Można to zrobić poprzez użycie dostępnych na rynku testerów. Urządzenia te są pomocne, gdyż pozwalają nam dokonywać pomiar temperatury zamarzania i wrzenia płynu. Dodatkowo dzięki nim jesteśmy w stanie realnie ocenić klarowności płynu w układzie chłodzenia oraz na wykrycie w nim stałych zanieczyszczeń.
Ciepło, które odebrane jest od silnika można wykorzystać do różnych sytuacji. Są to między innymi: ogrzania wnętrza pojazdu. Trzeba jednak dodać, iż zadanie to zostaje realizowany przez drugi. Jest on trochę podobny w konstrukcji do chłodnicy wymiennik ciepła nagrzewnica. To w niej przede wszystkim odbywa się proces, który jest całkiem odwrotny niż we wcześniej wspomnianej chłodnicy. W tym przypadku ciepło zostaje przekazane od cieczy, która chłodzi silnik do powietrza. To przede wszystkim dzięki pracy wentylatora zostaje wtłoczone do wnętrza pojazdu. W silniku, który jest chłodzony powietrzem, stosuje się także regulację temperatury pracy. Nie każdy wie, ale do tego celu służy przede wszystkim klapa sterująca, która dławi powietrze.

Podsumowując niniejszy artykuł warto wspomnieć, iż układ chłodzenia w aucie jest bardzo ważny. Dlatego dobrze, że kontrolę stanu pojazdu należy wykonywać co roku. Dzięki temu ludzie często w porę wykrywają usterki.