Czym są amortyzatory, sprężyny i kompresory?

Każdy samochód jest dobry dopóki się nie psuje. Jak już coś będzie nie tak, to ludzie narzekają i chcą jak najszybciej się pozbyć problemu. Dlaczego? Czy nikt nie zdaje sobie sprawy z tego, iż jak każda maszyna czy inny sprzęt samochód też się popsuje? To normalnie. Szczególnie gdy, ktoś bardzo dużo korzysta z samochodu lub używa go do celów także służbowych. Warto wspomnieć, iż są części bez których auto w ogóle nie ruszy. Trzeba zatem wymieniać na nowe. Gdy będziemy zwlekać, może to prowadzić niestety do wypadków. Dlatego lepiej tego uniknąć. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić czym jest przede wszystkim amortyzator, sprężyna i kompresor w samochodzie.

Czym są i do czego służą amortyzator, sprężyny i kompresory? Informacje

Na początku warto wspomnieć, iż zarówno amortyzator jak i sprężyna to bardzo ważne i potrzebne elementy do zawieszenia pojazdu. Do ich głównych zadań można zaliczyć jego właściwe resorowanie. To właśnie dzięki nim i ich bardzo niezawodnej pracy zależy nie tylko komfort jazdy, ale także i bezpieczeństwo jazdy. Obecnie na rynku możemy wyróżnić różne rodzaje amortyzatorów. Inne są we współczesnych samochodach a inne w tych starszych modelach. We nowszych autach montuje się rożne rodzaje zarówno amortyzatorów jak i sprężyn. Jeśli chodzi o amortyzatory to jest to związane głównie z niczym innym jak z optymalizacją tłumienia drgań wzdłużnych oraz poprzecznych. Takie drgania występują tylko podczas pracy układu zawieszenia. I to oczywiście głównie, w zależności od rodzaju danego pojazdu.

Jeśli zaś mowa jest o sprężynach, to ich parametry konstrukcyjne są przede wszystkim dokładnie dopasowane do układów wielowahaczowych. Nie każdy wie, ale są one stosowane w większości pojazdów. Szczególnie mowa o autach, w których takie użyte elementy metalowo-gumowe są w stanie stłumić drgania wzdłużne i poprzeczne. Jeśli chodzi o ich budowę, a głównie tych współczesnych sprężyn, to są one bardzo dopasowane do innych istotnych wymogów. Do wymogów można zaliczyć, między innymi: ograniczenie masy czy optymalizacja przestrzeni bagażowej lub komory silnika.

Zatem tłumiki lub resory to części zawieszenia, których zadaniem jest tłumienie drgań. Są one oczywiście przenoszone na nadwozie i mają bardzo duży wpływ na przyczepność auta. W połączeniu ze sprężynami są w stanie w dużym stopniu poprawić nasz komfort jazdy. Mają znaczący wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Dlatego trzeba je co jakiś czas kontrolować. Nie zmieniany przez długi czas amortyzator może prowadzić do awarii, kolizji lub groźnego wypadku. Nie wiadomo, kiedy amortyzator całkowicie padnie. Wynika z tego, iż zarówno sprężyny jak i amortyzator są elementami, które dość często się zużywają . Dzieje się tak głównie w wyniku eksploatacji. Ponadto jeśli stwierdzone zostaną w naszym pojeździe niesprawne amortyzatory to może to być problemem także dla wyciekającego oleju.

Jeśli chodzi o kompresor, to co to w ogóle jest? Warto zaznaczyć, iż jest to nic innego jak rodzaj sprężarki. Dokładniej mówiąc, jest to urządzenie, dzięki któremu jesteśmy w stanie uzyskać powietrze, które wydobywa się pod dość dużym ciśnieniem. Nie każdy wie, ale zazwyczaj taki zakres ciśnienia tych urządzeń wynosi 6–10 barów. Jednak bardzo ważne jest to, iż zależne jest od jego rodzaju. Warto bardzo dokładnie się zastanowić nad tym jaki kompresor będzie nam potrzebny. Przede wszystkim trzeba zadać sobie pytanie do czego będzie on służył.

Podsumowując niniejszy artykuł warto zauważyć, iż przed każdą podróżą czy bliższą czy dalszą powinniśmy sprawdzać czy wszystko w naszym samochodzie jest sprawne. Jeśli okaże się, że amortyzator lub sprężyna jest już zniszczona to jak najszybciej trzeba te części wymienić na nowe. Chodzi tutaj przede wszystkim o nasze zdrowie i bezpieczeństwo. Warto robić częstszy przegląd pojazdów.