- Internet dla Firm i Instytucji w Lublińcu: Klucz do Sukcesu w Nowoczesnym Biznesie
- Car Detailer: Twój Samochodowy Stylista
- Narzędzia samochodowe: Must-have w wyposażeniu każdego kierowcy i miłośnika motoryzacji
- Psycholog motoryzacyjny w Warszawie: Jak terapia może pomóc w radzeniu sobie z trudnościami na drodze
- Przewody elektryczne w motoryzacji: Produkcja, zastosowanie i jakość przewodów w samochodach
Czym jest układ hamulcowy?
Na pewno każdy wie, iż wszystkie samochody składają się z różnych układów. Są one potrzebne do jego prawidłowego działania. Bez tego przecież nikt nie będzie mógł jeździć. Niniejszy artykuł ma za zadanie przedstawić jeden z takich układów, chodzi o układ hamulcowy. Zostanie omówione czym on jest i do czego służy.
Do czego jest układ hamulcowy? Podstawowe informacje
Pewnie nie każdy sobie zdaje sprawy z tego, iż układy hamulcowe są jednym z głównych układów samochodu. Jest on bardzo ważny. Ma on także bardzo duży wpływ przede wszystkim na bezpieczeństwo każdego kierowcy w ruchu drogowym. Jeśli nie działa to jest duże prawdopodobieństwo, iż auto ulegnie poważnemu wypadkowi, czasem nawet kierowca i pasażerowie ponoszą przez to śmierć na miejscu. Warto wspomnieć, iż układem hamulcowym nazywamy przede wszystkim zespół mechanizmów, który umożliwia kierowcy zmniejszanie prędkości podczas jazdy, a także zatrzymanie pojazdu. Na pewno warto wspomnieć, gdyż to jest bardzo ważne, iż układ ten składa się głównie z dwóch grup zespołów. Zaliczyć do nich można oczywiście mechanizmy hamulcowe oraz mechanizmy uruchamiające hamulce.
Ponadto tego typu mechanizmy hamulcowe są oczywiście bezpośrednio związane z kołami jezdnymi. Nie każdy wie do czego służą, zatem warto dodać, iż ich rolą jest przede wszystkim wytworzenie momentu tarcia w hamulcach. Jeśli chodzi o podział mechanizmów hamulcowych pod względem konstrukcyjnym to możemy wyróżnić, m.in:
- szczękowo-bębnowe,
- tarczowe,
- taśmowe.
Równie ważne są zwalniacze. Je możemy podzielić na silnikowe lub podwoziowe. Jeśli chodzi o drugą grupę to w niej występują dwie odmiany konstrukcyjne: zwalniacze hydrokinetyczne lub elektromagnetyczne. Jeśli chodzi o mechanizm, który uruchamia silnik to do jego zadań możemy zaliczyć przenoszenie i zwiększenie siły nacisku z pedału hamulca lub dźwigni do mechanizmu hamulcowego. Każde auto może być inne, dlatego też warto dodać, iż w samochodach można zastosować następujące rodzaje mechanizmów:
- mechaniczne,
- hydrauliczne,
- pneumatyczne,
- elektropneumatyczne.
Warto wspomnieć, iż proces hamowania wygląda w ten sposób, iż Kierowca naciska na pedał hamulca. Co się wtedy dzieje? Otóż ciśnienie, które jest wytłaczane przez pompę hamulcową zaczyna oczywiście wzrastać. W tym czasie płyn hamulcowy przepływa przez sztywne i elastyczne przewody hamulcowe. Ten sam płyn dostaje się do zacisku hamulcowego. Wtedy też tłoczki się wysuwają z powodu wysokiego ciśnienia płynu. Tłoczek, który się wysunął teraz dociska klocki do tarczy. Następnie okładziny cierne klocków hamulcowych zaczynają się powoli ocierać o powierzchnie robocze zewnętrznej i wewnętrznej strony tarczy hamulcowej. To właśnie to tarcie powoduje przede wszystkim proces zwolnienie lub zatrzymanie pojazdu. Jest on zależny od siły nacisku na pedał hamulca.
Co wchodzi w skład układu hamulcowego? To pewnie wie większość osób, które interesują się samochodami. Otóż głównymi elementami opisywanego układu są:
- Klocki hamulcowe – Warto dodać, iż współpracują one przede wszystkim z zaciskami i tarczami hamulcowymi. Wszystko po to, aby zatrzymać pojazd.
- Tarcze hamulcowe – Swoim wyglądem może dla niektórych przypominać nic innego jak metalowy dysk.
- Zaciski hamulcowe – Są one montowane przy zwrotnicy koła. Ponadto w tego typu zaciskach znajdują się tłoczki, czyli ruchome walce.
- Sieć obwodowa, w której krąży płyn hamulcowy,
- Pompa hamulcowa – Musi ona wytworzyć odpowiednie ciśnienie płynu.
- Korektor rozkładu siły hamowania – Chodzi o to, iż ma on rozłożyć siły hamowania na wszystkie cztery koła w pojazdach i to w sposób równomierny.
- Pedał hamulca – To dzięki niemu zaczyna się proces hamowania, który zależy w dużej mierze od siły nacisku kierowcy.
Podsumowując niniejszy artykuł widać jak bardzo ważny i złożony jest układ. Warto wiedzieć więcej na jego temat.